هیئت تیراندازی بابلسر Iran ISSF

هیئت تیراندازی بابلسر Iran ISSF

این هیئت ورزشی در سال 1387، توسط جناب آقای سید محسن حسینی به صورت رسمی در دو رشته اهداف پروازی و اهداف ثابت شروع بکار کرده است.

تاریخچه فدراسیون و ورزش تیراندازی در ایران و المپیک


از زمان ورود تفنگ به ارتش ایران از زمان سلسله صفویه از زمان شاه‌عباس کبیر و جایگزینی آن به‌جای تیرکمان رقابت‌های تیراندازی در ارتش بین نظامیان برای رشد توان نظامی روز بروز رشد کرد.

قبل از تشکیل فدراسیون ورزشی تیراندازی در ایران بیش از ۱۰۰ سال قبل هم در ارتش و سازمان‌های مختلف مسابقات تیراندازی بین نظامیان و غیرنظامیان برقرار بوده.

با تشکیل (پیمان سنتو و سیتو ) همه‌ساله مسابقات تیراندازی با سلاح‌های جنگی بین ایران، ترکیه، پاکستان و امریکا برگزار می‌شد. بیشترین بخش فعالیت ورزش تیراندازی در سازمان‌های نظامی بالأخص نیروی زمینی ارتش بوده است.

هیئت تیراندازی ارتش بیشترین فعالیت خود را در رشته‌های ۱۰۰ -۲۰۰۳۰۰ متر فعال بوده؛ که همه‌ساله مسابقات آن در سطح نیروهای مسلح برگزار می‌شده است.

تا سالیان زیادی ورزش تیراندازی تحت عنوان اتحادیه تیراندازی ورزشی فعال بوده. تا در سال ۱۳۳۷ فدراسیون تیراندازی ایران زیر نظر سازمان تربیت‌بدنی و ورزش (وقت) تأسیس یافت.

این فدراسیون علیرغم نام ورزشی آن با توجه به فعال بودن نظامیان در این رشته تحت نظر یک سرهنگ ارتش به‌عنوان اولین رئیس فدراسیون تیراندازی شروع به فعالیت نمود و حتی اکثر تیراندازان آن نیز نظامی بودند؛ و همیشه تیراندازان خوب نظامی در این فدراسیون فعالیت داشته و پرورش می‌یافتند.

هفتمین دوره بازی‌های آسیائی در ایران در سال ۱۳۵۳ در تهران برگزار شد و سالن‌های تیراندازی ۱۰ بادی متر روباز در میدان ۵۰ متر خفیف   و ۲۵ متر و ۵۰ متر در مجموعه ورزشی آزادی و میدان اهداف پروازی در باشگاه ژاندارمری سابق بالاتر از میدان ونک ساخته شد.

پس از انقلاب نیز نظامیان فعالیت گسترده‌ای در رشته تیراندازی بالأخص تپانچه جنگی ۲۵ متر سنتر فایر و تپانچه ورزشی و تفنگ ۳۰۰ متر به فعالیت‌های خود ادامه دادند.

با توجه به‌فرمان تاریخی امام خمینی ره در ۵ آذرماه سال ۱۳۵۸ (مملکتی که بیست میلیون جوان دارد باید بیست میلیون تفنگدار داشته باشد) ورزش تیراندازی از طرف واحد آموزش نظامی بسیج کشور در سال ۱۳۵۹ باهدف گسترش علم تیراندازی در بین بسیجیان و بالا بردن توان نظامی آنان توسط آقایان یوسف آجورلو و رضا کیارستمی با همکاری فدراسیون تیراندازی فعال گردید. تیراندازان باسابقه ارتش جمهوری اسلامی ایران جواد کوهپایه زاده و دیگر مربیان باتجربه و دیگر تیراندازان فعالیت‌های خود را دنبال کردند.

از آن زمان ورزش تیراندازی به‌عنوان یک ورزش و فعالیت نظامی به‌صورت همگانی درآمد. تا کلیه افراد غیرنظامی و نظامی اجازه فعالیت آزاد در این رشته ورزشی را پیدا کنند. در حال حاضر اکثر قهرمانان این رشته ورزشی از افراد غیرنظامی هستند زیادی را به خود دید.

پس از انقلاب اسلامی کرسی ریاست فدراسیون تیراندازی به این افراد رسید

·        ۱۳۵۸ محمود گودرزی (وزیر ورزش فعلی)

·        ۱۳۵۸ محمود شریفی

·        ۱۳۵۹ مهرداد میر عرب

·        ۱۳۶۱  پاسدار ولی‌الله خان لری

·        ۱۳۶۵ حجت‌الاسلام برهانی

·        ۱۳۶۶ محمد جلالی

·        ۱۳۶۷ سرتیپ سعید ملک‌زاده

·        ۱۳۸۳  سرتیپ اسد اله حیدری

·        ۱۳۸۶ مهندس سید مهدی هاشمی


فدراسیون تیراندازی دارای ۳۳ هیئت تیراندازی استانی است.

ورزش تیراندازی دارای ۳۰ ماده ورزشی رسمی است (۳۰۰ متر ۵ ماده ورزشی) (اهداف ثابت تفنگ و تپانچه ۱۴ ماده ورزشی ۱۰ و ۵۰ متر  ) (اهداف متحرک ۵ ماده ورزشی ۵۰ و ۱۰ متر) (اهداف پروازی ۶ ماده  تراپ  و اسکیت) از ۳۰  ماده ورزشی ٬ فدراسیون تیراندازی  در ۱۹ ماده ورزشی فعالیت دارد. در رشته تفنگ و تپانچه اهداف ثابت ۱۳  ماده ورزشی و در اهداف پروازی ۶  ماده ورزشی

المپیک و  ورزش تیراندازی ایران

شرکت تیراندازان ایرانی در المپیک‌ها از سال ۱۹۴۸ لندن شروع‌شده. در سال‌های قبل از انقلاب شرکت در المپیک نیازمند کسب سهمیه نبود. کسب سهمیه المپیک از سال ۱۹۸۰  با توجه به کثرت شرکت‌کنندگان از کشورهای مختلف شروع گردید.

شرکت ورزشکاران تیرانداز ایرانی از المپیک ۱۹۴۸ لندن با حضور آقایان فرهنگ خسرو پناه،‌ صمد ملا زال و محمود سخایی اولین نمایندگان ایران در المپیک صورت پذیرفت.